divendres, 7 de novembre del 2008

el curs d'introducció a l'arquitectura

escola d'arquitectura del Vallès
2005-2007

L’objectiu primer del curs ha estat la introducció dels estudiants en els coneixements propis de la carrera d’arquitectura.
Les assignatures impartides durant la carrera, subjectes als requeriments del pla d’estudis, configuren una perspectiva dels propis estudis que s’elabora necessàriament de manera lenta i sistemàtica, a partir de la sedimentació de capes successives. Es requereix un cert nombre de cursos a l’escola fins que l’estudiant pot elaborar una imatge global dels coneixements i els instruments de l’arquitecte.
Com a assignatura de lliure elecció, el curs permet fer un primer recorregut sintètic pels diversos camps de coneixement propis de la carrera; però també permet prendre camins alternatius, d’acord amb el potencial i les capacitats que pot desenvolupar, en onze setmanes, un estudiant que tot just s’incorpora als estudis d’arquitectura.

El curs no es planteja, doncs, com un avançament ni una alternativa dels continguts impartits als primers quadrimestres selectius, sinó com un viatge ambiciós que ha de donar l’estudiant nocions suficients del conjunt de la carrera, per tal d’interpretar la lliure elecció com la capacitat de triar lliurement –amb coneixement de causa– la continuació dels estudis.

El curs s’estructura en vuit exercicis que es duen a terme en tres sessions de taller setmanals, més un exercici realitzat al marge del taller. La naturalesa dels treballs és diversa, però el seu desenvolupament –bé sigui individual o conjunt– es fa en el si d’un grup estable de cinc estudiants a càrrec d’un professor júnior, un estudiant dels darrers cursos de la carrera que aporta els seus coneixements i orienta els treballs dins del grup, durant les sessions de taller, sota la tutela dels professors del curs.
En un estadi inicial del procés d’aprenentatge, com és el curs d’introducció, el treball en grup actua com a estímul i predisposa la receptivitat de l’estudiant; donada la necessitat de clarificar els arguments propis i d’escoltar els aliens, en un procés que condueix a l’enriquiment dels mètodes i solucions adoptats. En aquest context, l’aportació del professor júnior és determinant: més que per la seva capacitat de conèixer possibles solucions, el seu valor pedagògic resideix en tenir recursos per a fer front al problema plantejat.

Complementant les sessions de taller, s'ha dut a terme un seminari teòric, impartit per professors del curs i amb la presència d’arquitectes convidats. S’alternen classes teòriques vinculades al tema de l’exercici, amb altres aspectes de l’ensenyament de l’arquitectura que no impliquin necessàriament la seva traducció al format d’un treball de taller.
De la mateixa manera, un matí setmanal durant la primera part del curs, els estudiants reben classes formatives en matèria d’introducció al comportament estructural i de física aplicada, necessàries per a dotar de contingut teòric específic diversos dels exercicis que es plantegen al taller, amb l’objectiu que els estudiants siguin capaços d’integrar aquests coneixements en la resolució de problemes d’arquitectura.

Intercalades durant el curs, es disposen tres pauses d’una setmana de duració cadascuna que permeten regularitzar el calendari del quadrimestre. Durant aquests períodes sense classe, els estudiants disposen de temps per a reflexionar sobre els continguts impartits amb anterioritat, realitzar activitats proposades pel professor júnior, així com per a dur a terme un exercici sense ubicació dins el taller que serveix de síntesi per a avaluar el nivell global de comprensió de l’estudiant i la seva capacitat de posar en relació els diversos temes abordats a les sessions de taller així com al seminari teòric.

Cada estudiant disposa d’un o més quaderns de notes que li serveixen per a la realització d’alguns exercicis, per a la preparació d’altres, per a prendre apunts de les classes i les visites, així com per a reunir totes aquelles activitats relacionades amb el curs, a criteri del professor júnior de cada grup.

Potser no immediatament, però més endavant, una ullada a aquest conjunt de quaderns acaba per actuar com una memòria gràfica del curs que permet interpretar els resultats en relació al curs que els estudiants cursen en aquell moment.










els professors del curs
Gianluca Burgio, Isabel Crespo, Pere Fuertes (coordinador)